Ulaan Baatar, bijzondere stad. - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Tamara Vels - WaarBenJij.nu Ulaan Baatar, bijzondere stad. - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Tamara Vels - WaarBenJij.nu

Ulaan Baatar, bijzondere stad.

Door: Tamaravels

Blijf op de hoogte en volg Tamara

18 Januari 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Dag 11
Het is al weer mijn laatste dag in Ulaanbaatar en jullie zijn vermoedelijk nieuwsgierig naar hoe ik het hier heb in Mongolië. Zullen we dan maar bij het begin beginnen?

Zoals in mijn vorige blog beschreven kwam ik hier heel vroeg aan bij het hotel en ben toen na een douche genomen te hebben gaan slapen. Wat me opviel zodra ik een paar uur later wakker werd was het getoeter, mijn hotel ligt aan een drukke winkelstraat en auto’s rijden constant toeterend langs. Ik besloot in elk geval om de straat rond mijn hotel te verkennen. Winkelstraten hier zijn anders dan winkelstraten thuis, huis kamers zijn omgebouwd tot ruimtes waar van alles verkocht word. Verder zijn er op straat ook heel veel kraampjes, of meer stapels dozen waar mensen sokken, koffie bonen (ik denk dat het koffie bonen zijn), snoep en andere dingen verkopen. Ik kan me nog herinneren dat ik het in 2010 koud had op de kerstmarkt, die mensen hier zouden ons uitlachen.

Wat ook wel bijzonder is zijn de openingstijden hier. In nederland gaan alle winkels in eenzelfde gebied wel vaak zo rond dezelfde tijd open. Hier is dat absoluut niet. Sommige winkels hebben geen vaste tijden terwijl andere open zijn van 7-4 terwijl de buurman open is van 11 tot 9. Heel raar voor ons idee.

Wat helemaal bijzonder is zijn de winkel centra hier. Het zijn grote gebouwen waarin individuele mensen ruimtes huren. De ruimtes varieren van 6 tot 25 vierkante meter. Het zijn meestal niet meer dan een paar tafels en producten die aan de wand hangen. Aan kassa’s doen ze hier ook niet echt, ik heb er 1 gezien in de supermarkt waar ik ben geweest, verder hebben mensen gewoon een heuptasje met hun geld en doen ze alles op rekenmachines.

Na een uur of 2 vond ik het behoorlijk koud worden dus ging ik weer terug naar mijn hotel, en jullie raden nooit wat ik daar zag. De man die een paar passen voor me liep had een tasje, en wat voor een tasje was dat? Het was een keurslager tasje. Ik probeerde er een foto van te maken maar de man stapte in de bus voordat ik er een foto van kon maken. Best wel grappig, zo midden in Ulaan baatar.

Ook ben ik hier naar de super markt geweest, daar heb ik nieuwe tandpasta, want mijn reis tandpaste was bijna op. Ook haalde ik brood voor ontbijt, drinken en wat fruit. Voor maar 10.000 tgk heb je hier best veel boodschappen.

Die avond at ik in het restaurant van het hotel, en kreeg ik rode kool op mijn cheeseburger. Ik weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet waarom ze dat deden. Die avond heb ik geskypt met mijn ouders en dan realiseer je je toch wel een beetje dat ik thuis lichtelijk mis. Niet zozeer de mensen, maar meer het feit dat iedereen daar een taal spreekt die ik ook versta, niemand spreekt hier engels en je maakt zo veel mee, soms wil je gewoon je verhaal even kwijt.

Na met mijn ouders gesproken te hebben was Jessica ook online, dus daar heb ik ook nog mee gekletst, dat was wel fijn, het voelt dan even alsof je niet duizenden kilometers van huis bent.

Die avond probeerde ik rond een uur of 11 te gaan slapen, maar ik was nog niet echt moe, dat zou kunnen zijn doordat ik die morgen nog had geslapen, maar ik vermoed dat het jetlag was omdat ik de volgende 2 nachten hetzelfde probleem had.

Wat ook niet mee werkt, het best hier is best wel hard. Misschien zou ik moeten zeggen stevig, maar het slaapt in elk geval niet erg fijn. De volgende dag werd ik wakker rond een uur of 12. Na wakker te zijn geworden at ik brood met jam en kleedde ik me warm aan. Ik was van plan om naar het parlements gebouw te gaan in het centrum van de stad. Gewapend met een kaart vertrok ik, maar het mocht niet zo zijn. Na een paar kilometer gelopen te hebben had ik het nog niet gevonden en ben maar weer terug gegaan. Toen ik weer bij het hotel was stond de zon op het punt om onder te gaan, super koud dus.

Waarom is het zo gevaarlijk in Mongolië? Dat zal ik jullie vertellen. Niemand houd zich hier aan verkeersregels. Iedereen doet zo maar wat, switched van rijbaan en toetert als je meer dan een halve minuut stil moet staan. Verder hangen de meeste auto’s van tape aan elkaar. Ook let niemand op het feit dat er zebra paden zijn. Dus als je over gaat steken moet je dwars over een drukke straat, gelukkig is er een vluchtheuvel in he midden. De beste methode is om gewoon in een groep mongolen te gaan lopen. Die hebben het beste inzicht in wanneer je over kunt steken en een groep word minder snel aangereden hoop ik dan maar.

Een ander ding is dat je eigenlijk geen magere mongolen ziet, het zou hun DNA kunnen zijn, maar ze zijn eigenljk allemaal wel wat mollig, nu is dat vast ook wel prettig in dit weer. De paar mensen die wel mager zijn, zijn vaak jonge meisjes die hun haar blond geverfd hebben en op hoge hakken rond paraderen. Ze hechten hier veel waarde aan Amerikaanse dingen, alles waarop USA staat verkoopt een keer zo hard lijkt het wel.

Mongoolse mensen zijn vriendelijk en veel gezelliger dan russen, hoewel ze ook weinig engels spreken doen ze wel veel meer hun best je te helpen. Waar in Rusland de mensen koud en kil waren zijn de mensen hier echt vriendelijk en gezellig.

Die avond at ik weer in het restaurant hier (en ik was helemaal alleen in het hele restaurant) en he was niet zo lekker als gisteren, het waren een soort pannekoeken met vlees, maar het vlees smaakte naar oude sokken en er zat weinig smaak aan. Die avond hetzelfde verhaal, moeite met in slaap vallen.

Gisteren, besloot ik om gewoon op tijd uit bed te gaan, ik heb maar een taxi genomen naar het parlements gebouw, wat ook wel eng is, want vanaf de stoep ziet het verkeer er gevaarlijk uit, in de auto zelf stond ik helemaal doodsangsten uit. Na het parlementsgebouw te hebben bekeken en foto’s te hebben gemaakt van het enorme Ghengis Khan beeld ging ik naar het museum van mongolië, ze hadden er heel veel interresante dingen, maar als je foto’s wilde maken koste dat een tientje extra boven op het entree kaartje. Er was nog een ander museum waar ik ook heen wilde, maar die is in de winter maar beperkt open, en dus niet op de woensdag dat ik voor de deur stond.

Daarna ging ik naar een ander warenhuis waar ik rond keek en wat heb gegeten. Toen ik uit het warenhuis kwam zag ik ook het eerste ongeluk, en stiekem vond ik het een wonder dat het pas het eerste ongeluk was wat ik zag. Op een groot kruispunt negeerde 2 mensen het rode licht en knalde vervolgens spontaan op elkaar. Denk trouwens maar niet dat de mensen dan uitstappen om te helpen, zodra het licht op groen ging reden alle auto’s er gewoon omheen.

Wat ik trouwens ook zag, een auto had een lekke band en die chauffeur ging dat vervolgens midden op een drukke weg de band vervangen. Brr, ben toch blij dat dat in Nederland beter geregeld is.

Wat ook vervelend is, is dat ik constant bloedneuzen heb, dit komt door de kou hier, maar is niet echt prettig, elke keer als ik nies krijg ik het weer. Gelukkig vertrek ik morgen naar China en is het daar een stuk minder koud. Overdag is het een paar graden boven nul, en in de nacht vriest het een paar graden, niets vergeleken bij hier.

Dingen zijn hier overigens niet duur, voedsel en kleding kun je voor een prikkie kopen, een compleet maatpak kost hier 100 euro, niet zo goedkoop als Thailand maar toch een stuk goedkoper dan Nederland. Luxe producten zoals electronica zijn hier dan wel een stuk duurder. Een iPad 2, die in nederland ongeveer 500 euro zou kosten, kost hier omgerekend bijna 750 euro.

Verder, wat verdwijnt er uit mijn tas. Ik moet eerlijk zeggen dat ik over het algemeen wel tevreden ben met wat er in mijn tas zit, ik heb nog niet echt het idee gehad dat ik teveel heb meegenemen. Er zijn echter wel een paar dingen die niet praktisch zijn en er dus binnenkort hopelijk uitgaan.

Als eerste gaan mijn thermo legging eruit, dit simpelweg omdat ik hoop dat ik die in Peking niet meer nodig heb.

Ook mijn bord/kom denk ik dat ik weg ga doen, hij is echt super handig als je wilt eten, maar omdat het een hard plastic ding is kun je hem niet makkelijk weg stoppen, hij zit echt in de weg in mijn tas.

Waar ik nog over twijfel is mijn badpak, ik heb hem wel meegenomen, maar denk niet dat ik hem nodig ga hebben. Ik denk dat ik hem tot Singapore in mijn tas houd, wie weet wat ik ga doen in Thailand en Maleisie?

Een ander dillema is mijn bijbel, ik vind het fijn dat ik hem mee heb, maar hij is wel super zwaar. Nu is dat normaal geen probleem, maar het tikt toch wel op. Ook mijn lonely planet Australië gaat uit mijn tas, maar die laat ik pas achter zodra ik australië uitga. Dat ding is trouwens ook groot en onhandig in formaat, maar wel super handig in tips en dat soort dingen.

Mijn werkschoenen, en ik ben echt super blij dat ik ze nu mee heb, maar ze zijn gedoemd om achter te blijven in china. Ze zijn groot en niet mooi om aan te hebben.

Ook mijn mini tandenpoets setje blijft hier achter. De super geconcentreerde tandpasta was na een week al op, dus ik heb maar gewone tandpasta en tandenborstel gekocht.

Ook heb ik een EHBO pakketje mee met wat pleisters, verband en medicijnen. Ik heb het nog niet nodig gehad en hoop het ook niet nodig te hebben, maar hoewel ik hem het liefste weg zou doen denk ik toch niet dat dit het geval is.

Verder heb ik ook een paar dingen bij me voor het kindertehuis in China waar ik heen ga. Het is niet veel, maar elke kilo is er 1 dus als dat eruit kan is ook fijn.

Waar ik wel van baal, is dat ik mijn parfum kwijt ben, ik had een speciaal reis flesje aangeschaft en laten vullen, maar nu kan ik die nergens weer vinden, ik hoop toch dat hij binnenkort boven water komt.

Over China gesproken. Zoals jullie misschien wel weten is China een heel gesloten land. Sites zoals facebook, twitter en youtube worden geblokkeerd door de overheid. Mochten jullie niets van me horen op facebook, ga er maar gewoon van uit dat alles prima gaat.

In het kindertehuis waar ik zit mag ik ook niet op de weblog vertellen over wat ik daar doe, dit deels omdat je met de wet persoonbescherming te maken hebt en deels omdat er heel erg veel gecensureerd word in China, je mag bijvoorbeeld niet vertellen over dat het een christelijke instantie is enzo. Dus vind het niet raar als ik daar niet over kan vertellen en de vragen die jullie stellen niet kan beantwoorden.

Het is nu half 1 en ik ga zo alles weer netjes in mijn tas pakken. We vertrekken morgen vroeg naar het station waar ik nog 30 uur in de trein voor de boeg heb. Makkie natuurlijk na de 100 uur die ik al gehad heb.

Ook ga ik nog even naar de supermarkt noedels, drinken en fruit halen om vervolgens bij de bank mijn geld om te wisselen in Chinese Yen. Ik ga me niet weer in de trein laten besodemieteren.

(Kevin, ik zal een paar briefjes voor je bewaren hoor.)

Vanavond heb ik nog een skype date met mijn ouders, wie me wil zien, rond half 2 in de winkel Nederlandse tijd.

Dan als laatste natuurlijk de lezersvragen!

@ Abi,
Zeker heb ik mijn lonely planet Beijing mee, hij is super handig met de kaart enzo. Tof dat je van peter mee mag reizen, denk er maar over na waar je heen wilt, dan word het sparen ook een stuk leuker.

@ Clarieke,
Het is het is hier zeker idioot koud. Rond die middag, als het het warmst is, is het ongeveer -17. ’s Nachts verdubbeld dit makkelijk naar -32. Maar als het zo koud is kom ik heus niet buiten.

@ Janneke,
Je bent dan ook geen persoon die van kou had, dus geen wonder dat je loopt te verkleumen. Je hebt hier serieus mensen die met hun jas los over straat gaan. Het zal van voor Mongoolse begrippen nog wel meevallen hier.

@ Ran,
Dankjewel voor je aanbod, maar voorlopig heb ik nog geld genoeg, ;) als ik toch krap kom te zitten doe ik hier heus wel een oproep.

Over het betalen. Ik kan bijna overal terecht met mijn rabobank wereldpas, maar je betaald dan extra kosten voor het opnemen van het geld in het buitenland. Met een creditcard is dit goedkoper dus die gebruik ik meestal. Ook heb je een creditcard nodig voor het boeken van hotels enzo, maken van reserveringen dus wat dat betreft is dat wel handig.

Verder betaal ik hier alles contant, op die manier kan ik mijn budget goed in de gaten houden en weet ik ongeveer wat ik uitgeef, met al die vreemde valuta is het moeilijker dan het lijkt.

Dit was het weer voor nu, volgende blog vanuit China!

Ps, mijn handschoenen en muts verdwijnen natuurlijk ook zodra ik in Guiyang ben.

pps, Ik kan niet wachten tot ik weer frisse lucht kan ademen, door alle uitlaatgassen en het feit dat iedereen op kolen stookt is de lucht gigantisch vies, ik blijf aan het hoesten.

  • 18 Januari 2012 - 05:42

    Clarieke:

    Je moet je badpak zeker tot Thailand bewaren! Als je de kans krijgt zou ik echt gaan snorkelen daar, dat is zo gaaf!

  • 18 Januari 2012 - 05:58

    Papa En Mama:

    Wij lopen al te kleumen met 5 graden vorst dus ik zeg tegen iedereen dat ze niet moeten klagen want in Mongolie is het kouder.
    Tot vanmiddag/vanavond op skype, geweldige uitvinding trouwens

  • 18 Januari 2012 - 07:32

    Jess:

    Zo ziej nog is wat deerne! Leuk kan jij die verslagen schrijven! Ik hoop dat je het ontzettend naar je zin gaat hebben in China, en ik verwacht dat je daar wel naar de Mac gaat om ons te vertegenwoordigen hoor! (: Liefs

  • 18 Januari 2012 - 10:02

    Chris:

    Waarom ga je dan ook in de winter naar Mongolië? :-) Ik word echt met elke blogpost jaloerser, bah... Je reis klinkt echt veel te gaaf!

  • 18 Januari 2012 - 11:32

    Alie:

    Leuk om weer wat van je te horen. Dat Ulaanbaatar ziet er echt uit zoals je je een Mongoolse stad voorstelt. Ik zit hier met Milou op schoot te typen. Ze zag de foto van het Kremlin en herkende meten de Julianatoren ;-). Ook in Ulaanbaatar was ze al eens geweest.....
    Ze dacht dat ze je zou zien en wilde een liedje voor je zingen. Dat gaan we echt nog eens doen.
    Ze wil ook graag even pjoeteren, dus ze mag straks op alle toetsen drukken. Net mocht dat ook al, maar toen was alle tekst verdwenen. Nu zal ik het dus maar begeleiden.
    Ik kan me voorstellen dat je een op een contact mist. Het is leuker om je ervaringen te vertellen dan om ze op te schrijven. Het gaat straks vast beter als je in het kindertehuis bent. Je moet je draai ook nog vinden, want al dat gereis in die tijdzones werkt niet mee om in je ritme te komen.
    Ik ben wel een beetje jaloers dat je zoveel bijzondere dingen meemaakt.

    Hier komt een berichtje van Milou.
    gggg';lkjhf2465790pkhgfdaszfmklp;[''lkhgfdaslp;;khfqcvnkkllklkljhgygghkjkllklkklkjhgvdf456768iulo/..,,mbngvfg
    Vertaald: dag lieve Tamara!!!!! De hartjescake was lekker. Veel plezier.

  • 18 Januari 2012 - 12:22

    Janneke:

    Brrr...wat een kou. je bent dus niet buiten de stad geweest? is er veel armoede daar eigenlijk? heb je nog leuke mensen ontmoet? lijkt me anders zo akelig stil...nou ja, niet letterlijk, maar om even lekker te kletsen. Ik hoop dat je in de trein leuke mensen ontmoet!! Hier gaat alles goed, Anne-Rieke krijgt zo haar vriendje te spelen, ben benieud naar m'n schoonzoon, zal het es kritisch bekijken....liefs en sterkte weer met de reis en dikke, warme knuffel van ons alle vijf

  • 18 Januari 2012 - 18:19

    Alie:

    Ik lees ik net dat Ulaanbaatar de koudste hoofdstd ter wereld is! 's Zomers kan het 35 graden worden en 's winters makkelijk min 40. Een verschil van 75 graden. Die mensen moeten daar echt gehard zijn! Dan kun je overdag dus gerust met je jas open lopen als het min 20 is ;-).

  • 18 Januari 2012 - 19:45

    Laura:

    VVind fijn om je verhalen te lezen en foto's te zien. vooral filmpjes zijn leuk, dan kunnen we nog beter zien hoe het daar is! Doe voorzichtig en we volgen je! X uit hooglanderveen

  • 21 Januari 2012 - 09:15

    Els En Gerrit:

    Hallo Tamara.
    Via oma Rave je eerste verslag gelezen ,had je moeder netjes uitgeprint en geniet. We zijn gelijk fan geworden en volgen je nu via je reisverslagen .Hardstikke leuk om te lezen en het lijkt echt of je er soms bijna bij bent .Blijf genieten en schrijven.Dan hebben wij regelmatig wat leuks te lezen .Lieve groet van ons.

  • 21 Januari 2012 - 10:36

    Grietje En Gerard:

    Hallo Tamara hier even een berichtje uut Wezup
    Wij volgen je op de voet via je verslagje of anders wel door
    je ouders.
    Je oom verteld aan iedereen weet je met wie ik gesproken heb,
    het is daar meer als -30 en het is ook nog familie die daar zit dat is wel lachen.
    Tamar pas goed op je zelf en de groetjes uit een nattig Wezep
    Grietje ,Gerard,Giel en Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Tamara

Actief sinds 24 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1815
Totaal aantal bezoekers 72953

Voorgaande reizen:

08 Januari 2012 - 16 December 2012

Mijn wereldreis!

14 Maart 2010 - 11 Augustus 2010

Engeland reis.

Landen bezocht: