Last minute - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tamara Vels - WaarBenJij.nu Last minute - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tamara Vels - WaarBenJij.nu

Last minute

Door: Tamaravels

Blijf op de hoogte en volg Tamara

26 Maart 2012 | Thailand, Bangkok

Jep, een uur of 3 voordat ik hier vertrek nog even een blogje vanuit Bangkok.

6 dagen geleden kwam ik hier aan, en was de temperatuur in Hong Kong lekker, in Bangkok was het met 36 graden absoluut niet leuk meer. Na even te zoeken vond ik mijn hostel en gelukkig was er een mooie kamer met airco waar ik kon slapen. Je merkt trouwens wel dat er super veel backpackers in bangkok zijn, de meeste kamergenoten bleven niet langer dan een dag of 3.

Het stuk van Bangkok waar ik sliep is vrij westers, maar toch zijn er kleine dingen waardoor je toch telkens weer merkt dat je niet in het westen bent. Er rijden een hoop tuktuks, overal staan kraampjes met straat-eten en ja, het is er belachelijk warm.

De vlucht verliep goed, zoals ik niet anderrs had gedacht en na maar een klein beetje de weg te zijn kwijt geraakt was ik dus in mijn hostel.

De afgelopen dagen heb ik een beetje de tourist uitgehangen, tempels en the grand palace bekeken (foto-toestel vergeten natuurlijk, dom) heb een dag tour gedaan en van alles en nog was.

e staat hier vaak vroeg op en houd tussen de middag siesta, vind ik prima want tussen 12 en 3 is het echt te warm buiten.

De eerste dag nadat ik aan was gekomen heb ik wat nieuwe kleren gekocht, ik kwam natuurlijk uit China waar het niet al te warm was, maar een lange broek is echt niet fijn hier in Thailand, dus ik heb een jurkje, korte broek en een blousje gekocht, moet genoeg zijn voor de komende weken. Als het echt moet wil een lange broek ook wel hoor, sterker nog, de meeste thaien hebben ook een lange broek aan.

De 23e was de meeste bijzondere dag voor, ik had namelijk een tour geboekt bij het hostel voor allemaal spannende dingen.

Het begon al vroeg, om half 7 werd ik namelijk bij het hostel opgehaald, met een busje reden we langs verschillende hostels en hotels todat we uiteindelijk bij een punt aankwamen waar je werd overgeplaatst in een ander busje, het blijkt een bedrijf te zijn die langs alle hostels gaat en daarna de tours gaat doen, die mogen reden we eerst 2 uur om uiteindelijk bij de Patchaburi (geloof ik) uit de komen, in elk geval was het bij de rivier Kwai. Het was een begraafplaats voor militaren uit de 2e wereldoorlog. Daarbij in de buurt was een een museum over the bridge of death. Dat was een brug die de krijgsgevangen moesten bouwen, maar omdat het zo gevaarlijk en slopend werk was met slechte omstandigheden zijn er veel soldaten overleden. er lagen ook een hoop nederlanders.

Daarna stapten we in de bus om nog een uurtje verder te rijden, daar kwamen we bij het leukste gedeelte van de ochtend. We gingen namelijk olifant rijden!

Je zit dan op een soort zadelbank terwijl de bestuurder op de nek van de olifant zit, we reden een rondje over het platteland van Thailand, het was echt super leuk. De olifanten zijn zo groot, je schud van links naar Rechts en weer terug.

Toen we dat gedaan hadden gingen we in een boot en werden we een stuk tegen de stroom in gevragen om uiteindelijk op een soort platform van bamboe weer terug te drijven naar het begin.

Dit was namelijk omdat er 2 groepen waren, de eerste groep ging eerst op de olifanten en daarna werd het omgewisseld.

Die middag hadden we lunch bij een thais-restaurantje daar aan de weg, je krijgt dan een bord met rijst en op de tafel staan borden met lekkere dingen die je dan op kan scheppen. Je krijgt heir in Thailand een vork bij je rijst en na 2 maanden met stokjes te hebben gegeten ging dat niet zo soepel meer.

Na het eten reden we naar een waterval, die door de hitte en de droge periode, er een beetje sneu uitzag. Daar werden de mensen weer onderverdeeld in andere groepen was niet iedereen van het olifanten rijden ging hetzelfde doen.

Ik ging naar de tijgertempel toe!

Het is een boedistische tempel waar monnikenen baby-tijgers met de hand opvoeden, je loopt daar door een soort park waar buffels en zo los lopen, maar dan kom je bij de tijger-canyon waar je op de foto kunt met tijgers! Een beetje spannend vond ik het wel. Je moest daar in een rij wachten totdat je aan de buurt was. 1 medewerker neemt je mee aan de hand en leid je rond, terwijl een andere de foto's maakt.

Het was bloedje heet, dus ik vond de tijgers die lagen te puffen in de zon wel zielig, maar er was een sprinkler installatie aangebracht dus het was net alsof het een beetje miezerde, best wel fijn in de brandende zon.

Om 4 uur ging het park ducht dus was het de bedoeling dat we weer buiten zouden staan, om 4 uur stond er een busje klaar, maar toen bleek opeens dat er een groepje moest wachten tot half 5 en uiteindelijk met een andere bus mee moest. Prima, we konden in de schaduw zitten dus dat was wel fijn.

De rit naar bangkok was 2,5 uur en als een auto de hele dag in de zon heeft gestaan en gereden is de airco ook niet zo fijn meer.

Opeens stopte de auto bij een sky-train station en zij de chauffeur dat we maar moesten zien dat we weer bij het hostel kwamen. Nu was mij verteld dat we terug zouden worden gebracht bij het hostel, dus ik weigerde om eruit te gaan. Uiteindelijk heeft hij me aan de andere kant van de weg afgezet. Dichtbij genoeg.

Nu had ik bij het hostel betaald voor de tour, en er staat bij dat het all-inclusive was dus inclusief de tickets en eten en alles. Nu waren we bij het museum verteld de tourleider opeens dat we toch alle tickets zelf moeten betalen. Ik zei dus dat het in elk geval in mijn geval niet klopt, dus na te bellen bevestigd ze inderdaad dat ik dat niet hoef. Ik hebg 1500 bath betaald, spreek ik later met een jongen die 1800 bath heeft betaald en uiteindelijk wel zelf zijn kaartje voor de tijgertempel moest betalen.

Na enige gesprek vermoeder we allebei dat de tourleiders gewoon geld voor onze kaartjes krijgen van het bedrijf, maar om meer te verdienen proberen ze gewoon zo veel mogelijk mensen zelf hun tickets te laten betalen, best wel slim van ze. Gelukkig was ik slimmer dan dat, anders had ik het trouwens ook te duur gevonden.

Eergisteren was in de naar de bios geweest, gewoon omdat ik er zin in had. voor 5 euro heb je hier super luxe stoelen met voetsteun waarin je helemaal naar achter kunt zakken, inclusief veel ruimte om je heen. Het was wel koud in de zaal trouwens.

Wat ook wel grappig is om te weten, voor elke film spelen ze het volkslied waarbij het dus de bedoeling is dat je gaat staan, gelukkig wist ik dat, maar wel een grappig gezicht.

Lauren, een meisje wat hier werkt, vertelde me later dat ze om 6 uur 's avonds bij alle publieke plekken ook het volkslied spelen en dant iedereen dan abrupt stil staat om mee te zingen.

Gisteren had ik een kaartje gekocht om met de rivier boot te gaan, voor 20 bath ga je dan een paar kilometer over de rivier, het is eigenlijk openbaar vervoer want het stop bij 30 verschillende pieren, maar ik vond het ook wel leuk om bangkok vanaf het water te bekijken.

Voor dat ik op wereldreis ging gebgruikte ik eigenlijk nooit mijn zonnebril, maar voordat ik weg ging, 10 dagen voordat ik weg ging zelfs bedacht ik me dat ik dat nog wilde laten doen en wat ben ik blij met die beslissing! Het is echt super fijn om gewoon even je zonnebril op te kunnen doen, hij is lekker groot, het enige nadeel is dat hij wel van je neus af glijd als je een beetje zweet, maar niets te dramatisch.

Natuurlijk heb ik hier ook veel nederlandse touristen gezien, vooral jongeren en helaas zijn ze erg a-sociaal. Maar dat was ik eigenlijk al niet anders gewend.

Vanmorgen heb ik mijn backpack weer ingepakt, en met al mijn winterkleren erin moet ik zeggen dat hij toch best zwaar is, maar gelukkig kon ik hem hier laten staan, want mijn trein gaat pas om half 7. Ik weet nog hoe ik in mijn vorige blog vertelde dat ik nooit weer in een nacht trein ga met alleen een stoel. Een week later verbreek ik mijn eigen belofte al weer. Thaise treinen blijken erg populair te zijn en toen ik 3 dagen voor vertrek een bed wilde boeken waren er alleen nog 3 stoelen over, 2e klas dus best wel luxe voor nederlandse begrippen, met airco. Bij een beetje navraag bleek dat de volgende trein naar Trang met bedden beschikbaar pas over een week ging, in dat niet waar ik naar opzoek was, nog een week in bangkok is me gewoon te lang.


Nadat ik vanmorgen mijn tas in had gepakt besloot ik te gaan voor een lekkere massage, voor 6 euro per uur kreeg ik een heerlijke schouder/nek/rug en hoofdmassage.

Toen ik daarna in de starbucks wat zat te drinken begon het opeens te huilen, en wow, dat was echt serieus een flinke bui, binnen een paar minuten stroomden de putten over.

Mijn volgende bestemming is eiland Koh Lanta, bij het blue sky resort. www.blueskylanta.com waar ik 8 nachtjes ga blijven, gewoon een paar dagen lekker in de hangmat boeken lezen, zwemmen en weinig doen op een tropisch eiland, super. Ook ga ik hier snorkelen.

De reis hiernaar toe zal wat mijn idyllisch zijn, 16 uur in de nacht trein, in een stoel dus, daarna vanuit krang met de bus naar krabi, want ook een uur of 2 zal zijn (als het niet meer is) en uiteindelijk met de veerboot naar het eiland. Dan moet ik nog zien hoe ik op het eiland zelf naar het resort kom, maar er rijden vast wel genoeg tuktuks in de buurt van de pier. Kan haast niet missen.

4 april vertrek ik weer van dat eiland, 1 dag voordat mijn vader nog ouder word (haha grapje hoor pap.) Eerst dacht ik dat je als tourist een 15 dagen visum kreeg, maar het blijken er 30 te zijn, dus na Ko Lanta ga ik nog een paar dagen naar Krabi en misschien naar Phuket.

Daarna vertrek ik met de bus naar Hat Yai om daar de trein naar Maleisië te nemen. Over precies een maand plus minus een paar uur, weet het tijdsverschil niet zo, vlieg ik al weer vanaf Singapore naar Australië. Ik kan oprecht zeggen dat de tijd me veel te snel gaat.

Het alleen zijn is nog niet zo'n probleem geweest, het hostel zit echt vol met leuke mensen, en omdat iedereen op reis is maak je ook heel snel contact, heb weer wat e-mail adressen verzameld en mensen op te zoeken in Nieuw-Zeeland/Canada en zelfs Zuid-Afrika!

Eindelijk, Eindelijk zijn nu ook alle foto's gefixt, wat was dat een rotgedoe zeg!

Ohja, ik heb hier ook een Thailand een nieuwe bijbel gekocht, ik had mijn jongerenbijbel naar huis gestuurd omdat die met meer dan 1 kg gewoon te zwaar was. De bijbel lezen op je laptop was niet heel fijn dus nu heb ik een superhandige kleine NKJ bijbel, ben er echt super blij mee.

Voor de vragen die ongetwijfeld gaan komen, nee ik ben nog niet echt bruin.

Owja, veel aziaten willen liever wit dan geelig zijn dus in heel veel cremes zitten hier, net zoals in china, whiteners. Een goede zonnebrandreme die dat niet had was uiteindelijk bijna 5 euro voor een kleine tube. Maarja, liever wat meer geld kwijt dan helemaal verbranden.

http://www.timeanddate.com/counters/fullscreen.html?mode=a&year=2012&month=12&day=16&hour=12&min=40&sec=00&p0=16
dit is trouwens de link naar de countdown wanneer ik weer terug ben, kunnen jullie met eigen ogen zien hoe snel het precies gaat. Brr 265 dagen. Toen ik weg ging stond hij nog op 343.

Nou dat was het, de komende 10 dagen heb ik waarschijnlijk geen tot weinig internet dus als je niets van me hoort ben ik waarschijnlijk oke.

Tot de volgende keer maar weer! Liefs Tamara

  • 26 Maart 2012 - 09:48

    Alie:

    Leuk, leuk, leuk! Wat een avonturen. Die hutjes zien er ook niet verkeerd uit. En wij maar werken :-(.....
    Eigenlijk snap ik ook nog wel een beetje dat iedereen extra wil verdienen aan de toeristen. In hun ogen moet je wel stinkend rijk zijn om helemaal vanuit Nederland (of waar ook) naar Thailand te komen. En het zal daar wel, net als overal in dat soort landen, voor de meeste mensen armoe troef zijn.
    Knuffel

  • 26 Maart 2012 - 09:54

    Papa En Mama:

    Nou dat was weer een heel verhaal. Veel plezier op het eiland, ik weet niet of je dit nog leest maar der groetjes

  • 26 Maart 2012 - 10:02

    Lianne Slob:

    wat gaaf allemaal! leuk joh, al die dingen die je meemaakt! en gelukkig ben je ene slimme hollander, die laat zoch geen extra geld afhandig maken haha! succes verder enne niet meer je fototoestel vergeten he! grtz!

  • 26 Maart 2012 - 15:54

    Riet De Groote:

    Hoi Tamara,

    We hebben je verslag weer met veel plezier gelezen, leuk hoor, wat maak je veel mee en wat gaat die tijd dan snel.
    Genietze en het ga je goed.
    Groetjes, Albert en Riet en een poot van Lotje.

  • 29 Maart 2012 - 17:31

    Els En Gerrit:

    he wijffie nu even fijn toerisje spelen ,moet kunnen je doet al zoveel indrukken op.Krabi kunnen we je aanraden wij vonden het heel leuk daar en we zijn nog met zo"n stads bus naar Pattaya geweest een verdorven plek met veel sex toerisme.Een gek gezicht he dat iedereen voor het volkslied gaat staan en mee zingen .schoolkinderen staan buiten in de rij hiervoor.Je bent al verder gekomen dan wij Gerrit had zo graag naar de tyger tempel gewild maar waarom weet ik niet het is er niet van gekomen .
    Het is nu donderdag avond en zaterdag gaan wij om 11 uur vliegen,Je bankpas deed het nog niet
    dus je moeder gaat dat nog even regelen nou wijffie ik weet niet of we je blog nog lezen maar we mailen je nog vanuit Sumatra blijf genieten en goed op jezelf passen gr.Gerrit en els

  • 30 Maart 2012 - 08:09

    Tineke:

    Dat klinkt weer als een avontuur! Mooi dat je de locals een beetje doorhebt. Ze proberen je maar al je geld afhandig te maken ;) want je komt uit het westen, dus je hebt geld!
    Succes en tot je volgende berichtje! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Tamara

Actief sinds 24 Feb. 2010
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 72927

Voorgaande reizen:

08 Januari 2012 - 16 December 2012

Mijn wereldreis!

14 Maart 2010 - 11 Augustus 2010

Engeland reis.

Landen bezocht: