Kruger National Park Safari! Aka, double big five. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Tamara Vels - WaarBenJij.nu Kruger National Park Safari! Aka, double big five. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Tamara Vels - WaarBenJij.nu

Kruger National Park Safari! Aka, double big five.

Blijf op de hoogte en volg Tamara

11 November 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Ik weet dat mijn laatste blog nog geen week geleden is, maar ik heb zo van mijn safari genoten dat ik het met jullie wil delen!

Het begon allemaal op donderdag 8 november. Ik zou opgehaald worden om 5 uur, en had mijn wekker dus voor half 5 gezet. Helaas had ik op dat moment nog niet geslapen van wege mijn jetlag. Ik had zelfs een slaap tablet genomen maar dat mocht niet helpen. Gelukkig was mijn goede humeur niet kapot te krijgen en om 10 voor 5 werd ik opgehaald.

Tijdens het ophalen van alle andere mensen maakte ik me wel even zorgen. Wat als de 9 andere allemaal bij een groep van 2/3/4 of meer horen? Dan zou ik dus in mijn eentje alleen zijn. Maar dat was gelukkig niet zo. 6 mensen waren er alleen, net zoals mij, en 2 waren koppels van 2.

Johannes burg is een enorm grote stad en we er bijna 3 uur over gedaan om dus op 8 verschillende plekken mensen op te halen.

Het was nog vroeg en iedereen was een beetje dus, maar na een paar uur kwam de stemming er wel in en bleken we echt een hele leuke groep te hebben. Daarover later meer.

Vanaf joburg is het 6 uur rijden naar het park, dus we hadden een lange zit. We zouden onderweg naar het Houdspruit endangerd species centre gaan, maar de tours waren vol geboekt en de guide beloofte dat we op de terug weg er heen zouden gaan.

Voor lunch stopten we in Middelburg waar er naast een spar ook een Wimpy was. Wimpy heeft de smerigste hamburgers in de gescheidenis van hamburgers. Laat dat even duidelijk zijn.

Terug in de bus bleek dat er al het een en ander ingeslagen was aan drank en de eerste biertjes en fles Gin ging open. Ik zou graag willen zeggen dat dit niet de toon zette voor de rest van het weekend, maar dan zou ik liegen.

Uiteindelijk kwamen we rond 5 uur aan bij the lodge waar we zouden slapen. Helaas regende het pijpestelen, en ik overdrijf niet. Hier in Afrika is regen wel even wat heftiger dan in Nederland. Maar wat helemaal leuk was, de tenten waren allemaal open en dus zeik nat. Ook de matrassen waren niet droog. Beetje een bummer.

Gelukkig was er een bar, en na dat iedereen de tenten soort van droog hadden gemaakt was het tijd om het weekend te beginnen met een drankje! Hier opende ik mijn eerste tab! (ze schrijven op wat je drinkt en je betaalt aan het eind.) Om 7 uur was het tijd voor Dinner wat door de lodge verzorgd werd, en wow, wat ontzettend lekker! Soep en dan een buffet en chocolade mousse als toetje. Boerewors geproft, niet lekker.

Na het eten besloot ik naar bed te gaan want ik was echt super moe en de regen maakte mijn humeur er ook niet veel beter op. Ik was op dat punt al meer dan 36 uur achter elkaar wakker dus ik dacht dat slapen geen probleem zou zijn. Dat had ik fout. Ik viel pas om 2 uur in slaap terwijl mijn wekker op half 5 stond.

Ik was er dus op tijd uit en ook de rest van de groep was redelijk op tijd uit bed, maar Lloyd, de guide, vertelde dat hij ontzettend buikpijn had en dus naar de dokter ging. Er zou iemand anders komen en ons naar het park gaan. We waren om half 6 allemaal klaar en om half 7 gingen we pas weg.

OKE NU HET TOFFE GEDEELTE!

Het was een stukje rijden naar het park en dan moet je door de gate en bla bla formulieren invullen. Maar dan ben je eindelijk in het park en het was helemaal de moeite waard. Dieren die je kunt van televisie en de dierentuin, maar dan in het echt en in het wild. In Afrika heb je de big 5, ze heten zo omdat op deze dieren het meest gejaagd word. Leeuw en Panter voor de huid, olifant voor de slachttanden, neushoorn voor de hoorn en de water buffalo voor de schedel. Onze guide waarschuwde ons dat er geen garantie is dat je ze allemaal ziet of zelf ook maar 1.

Maar vol goede moed gingen we op weg. Wat hebben we een hoop dieren gezien! Naast Zebra's giraffes, impalas (vreselijk veel impala's) zagen we ook Water buffalo's (check) olifanten (nog geen 3 meter van de jeep af, check) en een neus hoorn in de verste verte (check!)

Daarna was het tijd voor lunch en gingen we weer onderweg.

Om 3 uur hadden we nog geen leeuwen, panters of jachtlui paarden gezien en we gaven de hoop een beetje op. Maar we kwamen een andere tour groep tegen. Die man vertelde ons waar een groep leeuwen een waterbuffalo hadden gedood en we ze met een beetje geluk konden vinden. Dus wij reden daarheen en ja hoor. 3 leeuwen lagen bij een enorm, stinkend buffalo lijk, en aan de andere kant van de weg, bij het water, waren er 2 leeuwinnen aan het drinken.

Toen we ook nog 3 baby leeuwen zagen was het natuurlijk helemaal tof.

Toen we verder reden kwamen we een man tegen die zei dat 3 kilometer verder op er een blauwe VW bus geparkeerd stond en daar zat er een jachtluipaard in de boom. 3 kilometer verder geen bus, 5 kilometer verder, geen bus. Uiteindelijk 7 kilometer verder vinden we de bus en het jachtlui paard, wat echt heel bijzonder is, want er zijn er naar schatting maar 750 in een gebied ter grote van Nederland. Op de eerste dag hebben we dus de big 5 al gezien!

De guide vertelde dat we echt veel geluk hadden gehad, sommige mensen gingen een hele dag op safari maar zagen er geen 1.

Het was toen al bijna weer tijd om terug te gaan voordat het park dicht ging, en bijna bij de uitgaan staan er een hoop auto's langs de weg geparkeerd. 2 Neushoorns, duidelijk zichtbaar en niet zover weg van de weg.

Eerste dag was echt super en we gingen toen weer naar de lodge. Bij de bar was het tijd voor een big 5 shot. Een shotglass gevult met 5 verschillende sterke dranken. Het is maar goed dat ik het er bij 1 gehouden heb. =)

Lloyd vertelde ons dat hij helaas naar het ziekenhuis moest want de dokter dacht dat zijn blinde darm ontstoken was. Hij had voor ons een andere guide geregeld en ook iemand die ons neer terug naar joburg zou rijden op zondag.

Die avond was eten ook weer super fijn, en op de een of andere manier kon ik niet naar bed komen, er was drinken, gezelligheid en afrikaanse dans. Uiteindelijk ging ik om kwart voor 12 naar mijn tent waar ik besloot dat ik ook nog wel even kon douchen.

In SA afrika heb je insecten, niet raar want dat heb je overal ter wereld, maar wat je in nederland zeker niet hebt zijn deze formaat insecten. En aangezien in het toiletgebouw het licht constant aan is stikte het van de insecten, dood en levend en ranzig.

Uit eindelijk viel ik half 1 in slaap en sliep in 1 keer door tot half 6, mijn wekker. We zouden om 6 uur vertrekken, maar helaas lagen sommige drankorgels om 6 uur nog in bed. Ik heb daar echt een hekel aan, als je een tijd afspreekt en mensen die laat zijn, bewust laat zijn. MAar er is niets aan te doen.

Het was onze 2e en laatste dag in het park en weer zagen we de big 5. We reden rond en er lag gewoon een Jachtluipaard in het gras aan de kant van de weg. super bijzonder.

Ook zagen we een kudde olifanten die aan het drinken waren. Maar er stonden ook 2 auto's geparkeerd en de mensen liepen door het hoge gras en je vraagt je dan af hoe slim die mensen zijn. Er zouden leeuwen in het gras verstopt kunnen liggen of de olifanten kunnen boos worden en naar je toe rennen. Je mag zelfs niet eens uit de auto. Stom van die mensen.

Die avond was onze laatste avond en dat vierden we met een nog een big 5 shot en meer drinken. ( 3 dagen drinken en aan het eind van de dag was het maar 180 rand, 15 euro dus helemaal niet duur) Uiteindelijk ben ik naar bed gegaan en na 3 uur slapen, en andere dronken mensen naar bed horen gaan, was he al weer tijd om op te staan en in te pakken.

1 meisje hield nogal van drinken, en die was de volgende ochtend dan ook ngo vrolijk dronken. De kater kwam pas om een uur of 9 en dat heeft ze geweten.

In elk geval, gisteren tussen het nemen van foto's wilde mijn lens opeens niet meer naar binnen. Er is niets bijzonders mee gebeurt dus ik ga maar eens even uitzoeken hoe ik hem gerepareerd krijg op de garantie want ik heb hem nog maar 1,5 maand ofzo.

We gingen dus naar het HSEC waar we cheetahs zagen en naar de blyde river canyon want echt super mooi is. Ook zijn daar veel stalletjes dus ik heb ook het een en ander aan souveniers gekocht. Daarna begon de 6 uur reis terug naar joburg.

En nu zit ik hier, door moe, ik voel me vies en morgen ochtend word ik om half 7 met de bus opgehaald om naar mijn volgende bestemming pietermaritzburg te gaan. Ik ga foto's uploaden en dan snel douchen en naar bed. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen.


Ze zeggen altijd dat het toegeven dat je een probleem hebt de eerste stap is, komt tie: Ik heb heimwee! Ik weet niet of he te maken heeft met het feit dat ik de afgelopen dagen niet meer dan 12 uur geslapen heb, maar ik ben het allemaal een beetje zat aan het worden en de kans is groot dat ik over 2-3 weken weer thuis ben in plaats van de geplande 5.

We zullen zien.

  • 11 November 2012 - 22:49

    Alie:

    Wat een avontuur! En wat heb je veel gezien! Die heimwee gaat vast wel over als je lekker hebt geslapen ;-). Of zit je harde schijf vol?
    Knuffel van ons

  • 11 November 2012 - 23:13

    Papa En Mama:

    Dat was binnen korte tijd al weer een hele belevenis, leuk dat je de big 5 hebt gezien je hoorde wel dat niet iedereen dat geluk heeft. Was de groep ook leuk van de safari of viel het tegen.
    Goede reis verder en een dikke kus van ons.

  • 12 November 2012 - 11:28

    Janneke:

    dis baie oulik né!! ek is regtig nie jaloers nie hoor, ge
    niet en niet met mate, liefs

  • 12 November 2012 - 17:42

    Joan:

    Super mooi!!!! Het spijt me van de heimwee, maar geniet nog zolang je kan!

    -X-

  • 18 November 2012 - 22:01

    Jess:

    Awesomeness to the max.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Tamara

Actief sinds 24 Feb. 2010
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 72902

Voorgaande reizen:

08 Januari 2012 - 16 December 2012

Mijn wereldreis!

14 Maart 2010 - 11 Augustus 2010

Engeland reis.

Landen bezocht: